Verenigde krachten resulteren in totaaloplossingen die werken
Navitec, HYE en Pylonen De Kerf bieden voordelen op groepsniveau
Eén en één en nóg één is vier, in het geval van Navitec, HYE en Pylonen De Kerf. Deze bedrijven behoren allemaal tot H2O Group en zijn zo perfect op elkaar ingespeeld. Hierdoor kunnen ze elkaar of klanten een all-in-pakket aanbieden, van studie tot uitvoering en montage. Samen beschikken ze ook over een grote poule van gecertificeerde lassers en monteurs, zodat ze steeds de juiste medewerker op de juiste taak kunnen zetten, of elkaars pieken kunnen opvangen.
Groepsvoordelen
HYE Staal is een businessunit van waterbouwkundige aannemer HYE. Deze maakt samen met scheepshersteller Navitec in de Antwerpse haven, metaalconstructiebedrijf Pylonen De Kerf en een tiental andere bedrijven deel uit van H2O Group, die haar hoofdkantoor heeft in Zwijndrecht. Dankzij hun ligging of activiteiten hebben alle bedrijven binnen deze koepel van dichtbij of veraf iéts met water te maken.
Daarbij richten deze drie entiteiten zich elk binnen hun vakgebied op metaalverwerking. Naast de eigen activiteiten en de samenwerkingen binnen de groep, werken zij ook allemaal voor externe bedrijven. En ook in dat geval worden de synergieën van op groepsniveau maximaal benut.
Via die kruisbestuiving wordt er namelijk heel dikwijls specifieke vakkennis over de bedrijfsmuren heen gedeeld, of kan men gebruikmaken van elkaars werkruimte, hijscapaciteit of transportmogelijkheden. Ook de staffuncties worden overigens op groepsniveau gedeeld, zoals de marketing-, HR-, IT- en juridische dienst, maar ook de overkoepelende lasingenieurs of de Dienst Veiligheid en Preventie.
Als het snel moet gaan
Navitec uit Antwerpen is gespecialiseerd in noodherstellingen aan zeeschepen en heeft wendbaarheid als grote sterkte. Dit bedrijf wordt immers gekenmerkt door een heel flexibele organisatie, met bijvoorbeeld gecertifieerde staal-, aluminium- of inoxlassers en andere 'alleskunners' die 24/7 beschikbaar zijn.
Klanten ontzorgen
Ook het machinepark is hierop afgestemd, met een responsieve draaierij waar vooral enkelstuks worden vervaardigd; veelal als vervangonderdelen via reverse engineering. Zo heeft men recent zes unieke bouten en moeren voor de ophangingen van een roer aan een zeeschip gefabriceerd. Verder staat hier ook een plooibank en kan men staalplaten of -buizen plasma- of autogeen snijden; tot 200 mm dik en onder hoek.
"Wij zijn klein genoeg om snel te kunnen reageren en groot genoeg om grootschalige projecten aan te kunnen" – Roel Van de Water, CEO Navitec
"Diezelfde middelen kunnen wij natuurlijk ook inzetten om industriële klanten te ontzorgen, om bijvoorbeeld een transportband zo snel mogelijk te herstellen zodat de downtime tot een minimum beperkt blijft. Wij kunnen dus vooral het verschil maken wanneer het snel moet gaan. Wij zijn immers klein genoeg om snel te kunnen reageren, maar ook groot genoeg om grootschalige projecten aan te kunnen. De activiteiten voor externen willen we de komende jaren verder uitbreiden, omdat we merken dat we dit aankunnen en dat er hier behoefte aan is", zegt Navitec-CEO Roel Van de Water.
Partnerships
Hiertoe kan Navitec ook de medewerkers en materialen van de andere bedrijven binnen de groep aanwenden, bijvoorbeeld door de lasspecialisten van Pylonen De Kerf in te zetten voor de bouw van grotere constructies. Of aan de andere kant kunnen zij HYE Staal ondersteunen bij het stiftlassen van allerhande waterbouwkundige constructies – zoals bruggen, bouwkuipen, kespen … – voor de verbinding tussen staal en beton.
Uiteindelijk profiteren de klanten hiervan, want op deze manier worden de werkzaamheden op de meest efficiënte wijze uitgevoerd, met de beste kwaliteit en tegen de laagste kosten. Navitec zet overigens ook dikwijls samenwerkingen op met vaste, betrouwbare partners van buiten de groep, waarbij zij dan als hoofdaannemer van het project optreden. "Wat het probleem ook is, samen vinden wij altijd wel een gepaste oplossing", klinkt het.

Als het groot moet zijn
Waar Navitec heel reactief is, is HYE uit Zwijndrecht vooral sterk in gepland werk. Zo slagen zij erin om als EN1090 EXC4-gecertificeerd bedrijf grote, langdurige of veeleisende projecten voor overheidsinstanties te managen. Hier is de troef vooral de capaciteit. Dit onder meer dankzij een eigen montageploeg om de constructies op te bouwen, een fabriekshal van 84 x 48 m vol krachtige machines en de ligging vlakbij de Schelde, die transport over het water mogelijk maakt.
Design and build
"Met de business unit HYE Staal hebben wij al ettelijke bruggen gerenoveerd in ons atelier. Denk maar aan de Budabrug in Brussel, die wij onlangs samen met Navitec in sneltempo in onze werkplaats hebben hersteld, nadat daar een binnenschip tegenaan was gevaren. Die zetten we weer vast met een 3.000-tal klinknagels, omdat ze is vervaardigd uit niet-lasbaar staal. Een andere activiteit is het opzetten van drooglegkuipen, voor onderhouds- of verbeterwerkzaamheden aan sluizen, onder water", overloopt Ann Sterckmans, directeur van HYE Staal.
"Wij gaan graag de uitdaging aan om op korte tijd zo perfect mogelijk werk af te leveren" – Ann Sterckmans, directeur HYE Staal
"Qua nieuwbouw is een paradepaardje dat bekend is bij het brede publiek de S-vormige drijvende brug bij Center Parcs Terhills in Maasmechelen. Buiten de waterbouwkundige sfeer bouwden we bijvoorbeeld een tribune in een kerk, of ook voor Tomorrowland", vervolgt ze.
"Voor hen vernieuwden we ook de wandelbruggen in recreatiedomein De Schorre in Boom, volgens het design and build-principe. We deden een proefmontage van de constructies in ons atelier, vóór de eigenlijke montage on site. Op die manier konden we met zekerheid de scherpe deadline halen en beperkten we de hinder tijdens de opbouw van het festival. Wij gaan graag de uitdaging aan om op korte tijd zo perfect mogelijk werk af te leveren."

Als het knap gebouwd moet zijn
Sinds 1966 is familiebedrijf Pylonen De Kerf uit Bazel uitgegroeid tot een gevestigde waarde in pylonen, palen en vakwerkstructuren. Hier is 'vakwerk' overigens meteen het codewoord, want deze medewerkers kunnen vanuit hun ervaring en métier een hele constructie opbouwen binnen de strengste toleranties.
Ook dit bedrijf beschikt over een EN1090-certificaat en fabriceert standaard conform EXC3. De eigen ontwerpers, monteurs, vrachtwagenchauffeurs en gecertificeerde installateurs met klimcertificaten bouwen mee aan het succes, dat nu dus al zestig jaar voortduurt.
Synergie
Hier bestaat het machinepark onder meer uit zaag-, boor- en brandmachines, en ook tal van lasposten. Daarbij zijn alle lassers EN 9606-gecertificeerd.
"Onze gecertificeerde lassers maken onze eigen constructies en worden ook ingezet voor ander vakwerk" - Rudy De Kerf, werkplaatsleider Pylonen De Kerf
De pylonen dienen voor telecomoperatoren, lichtmasten en andere doeleinden. Ze worden vervaardigd uit staal of aluminium en zijn modulair opgebouwd uit stukken van 6 m, die via flenzen met elkaar verbonden worden. Deze flenzen worden gemaakt op de plasmabrandtafel van HYE, waarop staalplaten tot 200 mm nauwkeurig kunnen worden gesneden. Dit toont meteen weer de synergie binnen de H2O Group aan.
Op de eigen buizenbrander kan men dan weer werkzaamheden voor andere bedrijven uitvoeren, en dit op een lengte tot 12 m. Verder beschikt het bedrijf ook over een eigen spuitatelier voor natlakken.
Gedeelde knowhow
"Naast de eigen producten, bouwen we hier dikwijls mechanische zaken voor externe bedrijven, en dan vooral dankzij de uitmuntende laskwaliteit die wij kunnen leveren. Zo vervaardigden en lakten we onlangs de stalen frames van elektrisch aangedreven toestellen die hele zware lasten tot 50 ton kunnen vervoeren. Het draai- en freeswerk voor deze transportmiddelen werd door onze collega’s bij Navitec uitgevoerd", toont Rudy De Kerf.
"Dankzij de gedeelde knowhow van de hele groep komen we samen tot een oplossing die voldoet aan alle technische vereisten, en dat op een kostenefficiënte manier. Kom bij ons met een idee en we kunnen ermee aan de slag", garandeert hij.

