Een op drie organisaties maakindustrie heeft achterstand in digitalisering
31 procent vindt digitale ontwikkelingen
lastig te vertalen naar eigen onderneming
Maar liefst 31 procent van de bedrijven in de maakindustrie loopt volgens haar werknemers achter op het gebied van digitalisering en innovatie. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 575 medewerkers en leidinggevenden in de maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks dat driekwart van de bedrijven zich (actief) bezighoudt met digitalisering, zegt een derde van de ondervraagden dat het voor hun organisatie moeilijk is om digitale ontwikkelingen te vertalen naar de eigen business.
Een belangrijke oorzaak hiervoor is de gebrekkige digitale kennis van leidinggevenden. Zo zegt 36 procent van de ondervraagden dat managers en leidinggevenden binnen hun organisatie onvoldoende kennis hebben van digitalisering en digitale ontwikkelingen. “Digitalisering staat bij veel bedrijven in de maakindustrie op de radar, maar toch vindt een groot gedeelte van deze organisaties het lastig om succesvol te digitaliseren”, zegt Guido van Dinther, Business Unit Manager bij Axians Nederland. “Nochtans is het toepassen en integreren van de nieuwste technologische ontwikkelingen zoals IoT juist zeer belangrijk voor een succesvolle toekomst.”
Niet alleen de kennis van huidige digitale innovaties laat te wensen over, ook de eventuele gevolgen van digitalisering voor de organisatie zijn volgens de ondervraagden onvoldoende bekend. Zo stelt een op de vijf ondervraagden dat de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn, onvoldoende op de hoogte is van de financiële consequenties van digitalisering. Maar liefst 23 procent zegt dat er binnen hun bedrijf onvoldoende rekening wordt gehouden met de eventuele gevolgen van digitalisering op de ontwikkeling van het eigen personeel. Van Dinther: “Ook in de maakindustrie is er sprake van een digitaliseringsslag. Om succesvol te digitaliseren, is het zaak een goed onderbouwde afweging te maken van alle voor- en nadelen. Wij zien dat veel organisaties in de maakindustrie echter de impact en toewijding van digitalisering onderschatten en daardoor serieuze achterstanden oplopen ten opzichte van de concurrentie.”
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 42 procent van de ondervraagden graag ziet dat de bedrijven waarvoor zij werken, verder digitaliseert. Ook vindt achttien procent het lastig om te concurreren met gedigitaliseerde bedrijven en negentien procent stelt zelfs dat niet digitaliseren ten koste gaat van de toekomst van hun werkgever. Toch maken slechts weinig respondenten zich druk over hun eigen functie. Zo is slechts negen procent bang dat hun baan zal verdwijnen vanwege digitalisering en automatisering.