Carrosserie spuitapparatuur Partnercontent

Spies Hecker ondersteunt carrossiers met stapsgewijze 3-laagsreparatie van parelmoerwit

Wit is wereldwijd al jaren de populairste kleurkeuze voor auto’s. Uit het Global Automotive Color Popularity Report 2022 van Axalta blijkt dat 34% van de auto’s wereldwijd een witte kleur heeft, 14% van deze auto’s zijn parelmoerwit. Parelmoerwit kan soms lastig te repareren zijn voor carrossiers. Daarom heeft Spies Hecker een efficiënt proces ontwikkeld om deze uitdagende afwerking te repareren.

stapsgewijze 3-laagsreparatie van parelmoerwit 1

Tony Mitchell, International Training Leader voor Axalta’s Refinish Business in Europa, het Midden-Oosten en Afrika: “Het is ons doel om innovatieve producten en optimale processen te leveren aan onze carrosseries, zodat zij winstgevende bedrijven kunnen runnen. Wij besteden uitgebreid aandacht aan virtuele procestraining om onze carrosseries te helpen het maximale uit hun lakproducten te halen. Dit geeft hen een concurrentievoordeel in een uitdagende markt, voordat ze aan 3-laagsreparatie beginnen."

De eerste reparatielaag

Reinig het voertuig zodat nauwkeurige kleurmetingen in de buurt van het beschadigde gebied kunnen worden genomen met de ColorDialog Phoenix, de meest geavanceerde spectrofotometer van Spies Hecker. De carrossier meet de waarden op plekken die onbeschadigd zijn, vrij van krassen, vrij van oppervlakteverontreiniging en zo dicht mogelijk bij de schade.

Zodra een gebied is uitgekozen, reinigt u het met Permaloid® Silikon Entferner 7010 of een watergedragen reiniger zoals Permahyd® Silikon Entferner 7080 om eventuele oppervlakteverontreiniging te verwijderen. Polijst het gebied en maak het opnieuw schoon met Permahyd Silikon Entferner 7080 voordat u de kleur meet. Vervolgens meet de carrossier op de gebruikelijke manier de kleur en haalt de best benaderende formule op.

Voordat de auto de spuitcabine ingaat, wordt een passende hoeveelheid van de kleurformule gemengd en worden er spuitstalen gemaakt.

Mitchell: “Als u de spuitstalen maakt, plaatst u ze dan op een oud, groter paneel en niet op het uiteinde van een mengstok. Dit is om ervoor te zorgen dat de applicatiemethode identiek is aan de methode die u op het voertuig gaat gebruiken. Breng een volledig dekkende, geactiveerde basislaag aan en breng vervolgens op elke staal verschillende lagen parelmoer aan om de beste match met de originele afwerking te creëren.”

stapsgewijze 3-laagsreparatie van parelmoerwit 2

Vergelijk de kleurstalen met het voertuig waar de kleurmeting is uitgevoerd bij goed daglicht en beslis welke u gaat gebruiken. Bereid vervolgens het voertuig voor en maskeer het zoals gewoonlijk.

Het is van essentieel belang dat u voor de reparatie de juiste grondverfkleur gebruikt. Dit minimaliseert de kans op mogelijke defecten. Carrossiers moeten de technische informatiebladen raadplegen voor informatie over het uitspuiten en de instelling van het spuitpistool.

“Als een carrossier het spuitpistool oppakt en de grondverfkleur gebruikt die nog in het spuitpistool zit, kan dit leiden tot mogelijke defecten zoals verlies van glans, problemen met de hechting en een slechte doordroging, die allemaal te maken hebben met het aanbrengen van te veel lak lagen om de verkeerde grondverfkleur te dekken. Het is een win-win-winsituatie – voor de carrosserie, de klant en het milieu – wanneer de juiste grondverfkleur wordt gebruikt”, zegt Mitchell.

Verplaats het voertuig naar de spuitcabine en reinig het voor een laatste keer. Breng vervolgens Permahyd Hi-TEC Beispritz-Additiv 1050/1051 aan op het uitspuitgebied van de reparatie, maar laat ruimte over voor het uitspuiten van de effectlaag in de volgende fase. Volg dit onmiddellijk met Permahyd Hi-TEC Basislack 480, een innovatieve watergedragen basislak, die zorgt voor een soepele overgang tussen de twee lagen. Houd dit gebied zo klein als praktisch mogelijk is om de hoeveelheid spuitnevel te verminderen. Verlaag hiervoor de luchtdruk van het spuitpistool iets.

stapsgewijze 3-laagsreparatie van parelmoerwit 6

Mitchell: “Het is belangrijk om Permahyd Hi-TEC Beispritz-Additiv 1050/1051 en Permahyd Hi-TEC Basislack 480 in deze eerste reparatie laag te activeren. Dit resulteert in een betere bevochtiging van de effectlaag en het zal gemakkelijker zijn om de volgende lagen aan te brengen. Dit komt het eindresultaat ten goede en zorgt voor de juiste hardheid.”

Het applicatieproces wordt gevolgd door een uitdamptijd en een korte baktijd. Carrossiers moeten de technische informatiebladen raadplegen voor de juiste droogtijd bij de aanbevolen temperatuur.

De tweede reparatielaag

Carrossiers moeten het oppervlak controleren om er zeker van te zijn dat het egaal is en klaar is voor de parelmoerverf. Als er in dit stadium problemen optreden, repareer deze dan voorzichtig met geactiveerde grondlaag.

Herhaal, net als bij de grondlaag, het proces van het aanbrengen van de Permahyd Hi-TEC Beispritz-Additiv 1050/1051 en Permahyd Hi-TEC Grondverf 480.

stapsgewijze 3-laagsreparatie van parelmoerwit 3

Mitchell: “In de tweede fase moeten carrossiers zich richten op het gehele oppervlak.” Breng na het aanbrengen van de uitspuitverdunner onmiddellijk de parelmoerkleur aan terwijl deze nog nat is. Begin met het spuiten op het verste gebied en werk dan weer naar binnen. Gebruik hetzelfde aantal spuitgangen als het gekozen spuitstaal van de eerste reparatielaag en breng deze nat-in-nat aan. Omdat het oppervlak nog enigszins warm kan zijn, kunt u een tragere samenstelling overwegen om het aanbrengen van de effectlaag te vergemakkelijken. Indien nodig kunnen carrossiers 5% tot 10% gedemineraliseerd water aan de effectlaag toevoegen om het aanbrengen te vergemakkelijken.

Mochten er problemen optreden aan het einde van deze fase, dan kunt u de effectlaag eenvoudigweg afwassen met een watergedragen reiniger zoals Permahyd Silikon Entferner 7080. Omdat de basislaag droog en geactiveerd is, wordt deze niet aangetast en kan het proces in de tweede fase worden herhaald.

Droogtijd varieert afhankelijk van de gebruikte methode. Met een blaassysteem in de cabine stelt u de temperatuur gedurende ongeveer 10 minuten in op 35 °C tot 40 °C. Voor andere methoden moeten carrossiers de technische informatiebladen raadplegen.

stapsgewijze 3-laagsreparatie van parelmoerwit 5

De derde reparatielaag

De derde en laatste reparatielaag is eenvoudiger. Carrossiers brengen eenvoudigweg Permasolid® HS Klarlack aan en laten het voertuig dan drogen volgens het voorschrift op de technische informatiebladen.

Spies Hecker beseft dat het repareren van parelmoerwit in drie lagen een uitdaging kan zijn, maar uiteindelijk is het het resultaat dat telt. Permahyd Hi-TEC Beispritz-Additiv 1050/1051 en Permahyd Hi-TEC Basislack 480 leveren precies wat carrossiers nodig hebben voor dit soort reparaties: een vertrouwd lakproces met een uniform, consistent eindresultaat en uitstekende betrouwbaarheid.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

AXALTA COATING SYSTEMS BELGIUM

GEERDEGEM SCHONENBERG 248, MECHELEN 2800Meer info
CarrosserieElektrische gereedschappenReiniging & ontvettingIndustriële afplakmiddelen & tapesVerfspuitapparatenSchuurmiddelenAutolakken & -verven
Print Magazine

Recente Editie
21 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine