naar top
Menu
Logo Print
26/11/2018 - LAURENCE BLONDEEL

TERWIJL JE LEERT,ONTWIKKEL JE WERKERVARING

Duaal leren is de leervorm van de toekomst

De Vlaamse overheid en Agoria, de federatie van de technologische sector, willen meer inzetten op duaal leren. In het schooljaar 2017-2018 boden enkele technische en beroepsopleidingen de eerste duale trajecten aan. Daarbij blijven de leerlingen naar school gaan, maar leren ze tegelijkertijd uit de praktijk bij een bedrijf. Vlaams minister van Werk, Philippe Muyters, en algemeen directeur van Agoria Vlaanderen, Peter Demuynck, bezochten onlangs enkele duaal lerende jongeren van de elektromechanische en laserconstructieopleidingen, bij materiaaltechnologie- en recyclagegroep Umicore in Hoboken.

PRAKTIJKERVARING

Minister van Werk Philippe Muyters brengt enkele leerlingen die aan duaal leren doen een bezoek.Er is een tekort aan technisch talent op de arbeidsmarkt en het is voor bedrijven elke dag opnieuw een uitdaging om mensen te vinden die over de juiste technische competenties beschikken, zelfstandig kunnen werken in multidisciplinaire teams, kunnen communiceren en beslissingen durven te maken. Zowel de scholen, met hun pedagogische expertise, als de bedrijven, met hun hoogtechnologische context, spelen een belangrijke rol om jongeren de technologiesector te doen omarmen. Net daarom is technologiefederatie Agoria de voortrekker van de proefprojecten in verband met het duaal leren. Sterker nog, ze zien het als dé leervorm van de toekomst: “Omdat de leerlingen het beste van twee werelden kunnen combineren. Ze ontwikkelen een sterke theoretische basis op school en nemen heel wat praktijkervaring van het bedrijf mee. De jongeren leren er de nieuwste technologieën kennen en ervaren hoe het er aan toegaat tussen professionals op de werkvloer", beaamt algemeen directeur van Agoria Vlaanderen, Peter Demuynck.

Leergierig

Elektro-mechanische Technieken (EMT) en lassen-constructie zijn nieuwe richtingen die sinds het schooljaar 2017-2018 aangeboden worden via duaal leren. De scholengroepDon Bosco is daarbij een voortrekker en biedt de richting aan in Hoboken en Wilrijk. “Als nijverheidstechnische school konden we niet aan de kant blijven staan. Het is voor scholen belangrijk goede banden op te bouwen met het bedrijfsleven zodat de theoretische en praktische kennis goed geïntegreerd worden. De leerlingen die deelnemen zijn erg leergierig en gemotiveerd, en ze stimuleren de leerlingen uit de tweede graad om ook aan duaal leren te doen", stelt Laurent Heyman, directeur van Don Bosco Hoboken. Zo'n 46 leerlingen hebben deelgenomen aan het proefproject en deden praktijkervaring opbij materiaaltechnologie- en recyclagegroep Umicore en bij Thyssenkrupp Liften.

PERCEPTIE

Ervaren begeleiders delen kennis met de leerlingen en bereiden zo de toekomst van het bedrijf voor“Voor Umicore is het belangrijk omdat we kennis kunnen doorgeven en de toekomst van ons bedrijf kunnen voorbereiden. Het is tegelijkertijd een gelegenheid om kennis te maken met jonge, talentvolle mensen die mogelijks gerekruteerd kunnen worden", legt senior vicepresident van Umicore, Luc Gellens, uit. “Het is een leerschool op menselijk vlak en een venster op de werkwereld. Duaal leren is niet enkel belangrijk op economisch vlak, ook het sociale en maatschappelijke engagement voor onze toekomst is van belang. Zo kan het ook bijdragen aan de verbetering van de perceptie van het technische onderwijs, waaraan spijtig genoeg nog te vaak getwijfeld wordt", vult HR-manager van Thyssenkrupp, Isabelle Devos, aan. Duaal leren leidt niet alleen tot beter opgeleide mensen, en bevordert niet alleen de toeleiding van het onderwijs naar de arbeidsmarkt of vormt niet alleen een dam tegen de ongekwalificeerde uitstroom, “het kan ook de doorstroming naar het hoger onderwijs verhogen bij leerlingen van het technische en beroepsonderwijs", stelt men bij Agoria.

Veel talent

Vlaams Minister van Werk Philippe Muyters bracht Umicore een bezoek om te zien hoe de leerlingen er hun werk doen. Hij zet veel in op duaal leren, omdat het volgens hem steeds minder de overheid is die de competenties zal bepalen, maar meer en meer de arbeidsmarkt zelf. “Enerzijds zijn veel bedrijven op zoek naar geschikte mensen en anderzijds zien we veel werklozen op de arbeidsmarkt. Er zit dus iets mis tussen wat de mensen leren en wat bedrijven nodig hebben. We hebben in Vlaanderen niet veel grondstoffen, maar wel veel talent en daarvan moeten we gebruikmaken", zegt Muyters. Sinds september 2018 kunnen vijftig opleidingen worden gevolgd via duaal leren. De limiet op het aantal scholen die mogen deelnemen werd opgeheven.