naar top
Menu
Logo Print

EUROPESE KWALITEIT TEGEN LAGE LOONKOSTEN

Op bezoek bij Turkse machinefabrikant Durma

Eind september mochten wij mee met de Belgische verdeler Metanox op fabrieksbezoek bij plaatbewerkingsmachinefabrikant Durma, in het Turkse Bursa. We kregen er niet alleen een rondleiding door de verscheidene productiehallen, maar konden ook CEO Altan Arda interviewen. “De kwaliteit van de machines is voor ons primordiaal, wat al start bij de inkoop van de grondstoffen en componenten. We voeren ook heel wat controles uit, maar toch kunnen we onze prijzen beperkt houden", stelt hij. Hij overliep daarbij hun sterktes en zwaktes in een economisch en geografisch kader, en wierp ook een blik op de toekomst.

 

PLAATBEWERKINGSMACHINES

Altan Arda,general manager Durma
Altan Arda,general manager Durma

Durma of Durmazlar, zoals het bedrijf officieel heet, is in 1956 opgericht door Ali Durmaz. Hij overleed in 2004, maar in Bursa is men hem nog lang niet vergeten. Dat kan ook moeilijk anders, want een imposant standbeeld op de oprijlaan en een metershoog schilderij in de inkomhal van het bedrijf houden de herinnering aan de geliefde baas levendig. Zijn bureel is na al die jaren zelfs intact gebleven en doet nu dienst als een minimuseum met tal van foto's en persoonlijke spullen, en als belangrijke werkgever in de regio kreeg hij hier ook een eigen straatnaam. Vandaag is zijn zoon Hussein hier de eigenaar, terwijl Altan Arda er nu als CEO fungeert.

Van een manuele handschaar ...

“Nu zijn we inderdaad gigantisch groot, maar in de jaren vijftig zijn we weliswaar klein gestart. De familie Durmaz maakte toen machines voor de textielverwerking. Voor het snijden van de platen voor die machines werd er destijds een manuele handschaar ontwikkeld. Die allereerste Durma-machine kun je trouwens nog in onze entree zien staan. Ali zag hier potentieel in en besloot zich louter op deze activiteit te gaan focussen. Zo werd Durma de allereerste plaatbewerkingsmachinefabrikant van Turkije en vandaag zijn we nog altijd een van de belangrijkste fabrikanten wereldwijd", klopt Arda zich op de borst.

Deze fiberlasermachine van 12 bij 3 m stond bij ons bezoek klaar voor transport naar het VK
Deze fiberlasermachine van 12 bij 3 m stond bij ons bezoek klaar voor transport naar het VK

… tot de huidige mastodonten

Tegenwoordig werken hier namelijk zo'n 800 medewerkers op een oppervlakte van 15 ha, om per jaar maar liefst 4.000 machines over de hele wereld te kunnen uitsturen. Het huidige gamma omvat niet alleen plaatscharen, maar ook lasersnijmachines, plooibanken en ponsmachines; al dan niet met automatische beladings- en ontladingsstations. Dit vergt natuurlijk een doorgedreven productieplanning, zeker als je weet dat hier heel wat maatwerk aan te pas komt, dat er ook heel wat onderdelen door subcontractoren worden toegeleverd en dat de huidige machines na de demontage dikwijls in meerdere vrachtwagens of scheepscontainers vervoerd moeten worden.

Zo zagen we tijdens ons bezoek een fiberlasermachine van 12 bij 3 m klaarstaan voor transport naar het Verenigd Koninkrijk; goed voor een gewicht van maar liefst 120 ton. Daar ging naar verluidt een maand werk aan vooraf.

 

DURMA IN EEN NOTENDOP

  • Productievestiging: Bursa, Turkije

  • Oprichting: 1956

  • Oppervlakte: 150.000 m2

  • Medewerkers: 800

  • Activiteiten: fabricage van plaatbewerkingsmachines

  • Productievolume: 4.000 machines per jaar

  • Verdeling: 120 verdelers in 80 landen wereldwijd

  • Omzet 2018: 160 miljoen euro

 

LEAN MANUFACTURING

Durma koopt de staalgrondstoffen louter in bij vaste, bekende leveranciers
Durma koopt de staalgrondstoffen louter in bij vaste, bekende leveranciers

Hoe dat hele maakproces van staalgrondstoffen tot werkende machines hier zo gestroomlijnd verloopt?

“Lean manufacturing!", verklaart Arda. “We passen hier onder meer de 5S-methode toe, wat ons een ordelijke werkplek oplevert. Ook de werkefficiëntie is natuurlijk een belangrijke pijler voor ons. Daarom zijn de workflows en de fabriekshallen zo op elkaar afgestemd dat we overbodige interne transporten zo veel mogelijk vermijden. We meten en monitoren ook heel wat zaken tijdens ons fabricageproces, zodat we daar zicht op hebben en er hieruit verbeterstappen kunnen voortvloeien. Voorts staat ons stockbeheer helemaal op punt. Dankzij de koppeling tussen de productie, het magazijn en de aankoopdienst, via ons ERP-systeem, kunnen we erover waken dat we de juiste onderdelen altijd op voorraad hebben liggen, en niet dié onderdelen die we maar sporadisch nodig hebben. Tot slot willen wij natuurlijk ons energieverbruik beperken. Gelukkig hebben we hier in Turkije zo'n 300 dagen zon per jaar, waardoor we de gebouwen hoofdzakelijk met zonlicht kunnen verwarmen en verlichten", prijst de general manager zich gelukkig.

 

TROEVEN

Die ligging levert Durma volgens hem overigens nog meer voordelen op.

Kwaliteit

Tussen de verschillende productiestappen door worden er heel wat validatietesten ingelast
Tussen de verschillende productiestappen door worden er heel wat validatietesten ingelast

“Vooreerst is er de gerespecteerde Europese kwaliteit van onze plaatbewerkingsmachines. We genieten een uitstekende reputatie en die willen we natuurlijk zelf niet gaan schaden. Daarom gaan wij alleen aan de slag met grondstoffen van bekende bedrijven, die ons de nodige kwaliteitscertificaten kunnen voorleggen. Ook de controllers en alle andere componenten zijn bij ons trouwens grotendeels van Europese makelij. Om diezelfde reden lassen wij ook heel wat validatietesten in tussen onze verschillende productiestappen. Geen enkele machine verlaat ons bedrijf zonder een grondige check", zweert Arda. Doordat ze op die manier eventuele fouten al vroegtijdig kunnen opsporen en oplossen, is er volgens de general manager maar weinig afkeur aan het einde van het proces.

Personeel

Er hangt dan uiteraard wel een zwaarder prijskaartje vast aan die hoge kwaliteit?

“Dat zou je inderdaad verwachten, maar door onze lage loonkosten kunnen wij de prijzen van onze machines toch beperkt houden. Zo geniet je als eindgebruiker dus van een dubbel voordeel", gaat hij verder.

“Voor ons is de uitdaging niet zozeer om technici te vinden, maar om die bij ons te houden"

“Door de nabijheid van onder meer de Bursa Teknik Üniversitesi is er een grote instroom van technisch geschoolden. Er zijn hier echter nog meer grote maakbedrijven in de buurt die een interessante werkgever zijn voor hen, bijvoorbeeld ook in de automobielindustrie. Er is hier dus een grote concurrentie op de industriële arbeidsmarkt. De uitdaging bestaat er voor ons dan ook niet zozeer in om nieuwe technici te vinden, maar wel om die jonge werkkrachten voor ons te winnen en te houden. Dat pakken we niet alleen aan met een aantrekkelijke verloning en veel interne opleidingen en doorgroeimogelijkheden, maar zeker ook met een humaan bedrijfsbeleid, en dit ondanks onze grootte", stelt Arda.

Ze lijken in ieder geval aardig in hun opzet te slagen, want de gemiddelde leeftijd van de medewerkers is hier slechts 31 jaar.

“We schakelen graag stagiairs in op onze werkvloer, al moeten die wel al van een bepaald niveau zijn. Zo hebben we hier een goeie mix van jong enthousiasme en de nodige ervaring rondlopen", klinkt het nog.

 

De hoofdingang van Durmazlar. De dikke muren en vloeren moeten het gebouw beschermen tegen de vele aardbevingen in de streek
De hoofdingang van Durmazlar. De dikke muren en vloeren moeten het gebouw beschermen tegen de vele aardbevingen in de streek

 

AARDBEVINGEN

Maar er is ook een groot nadeel: Turkije is een aardbevingsgevoelig land. Bij de hevige schokken in de industriestad Izmit, in 1999, kwamen niet alleen duizenden mensen om het leven, maar raakten er ook honderdduizenden gebouwen beschadigd. Dat leidde dus tot een enorme sociale en economische schade, en dat willen ze hier natuurlijk vermijden.

“We voelen hier geregeld lichte bevingen. Die kun je natuurlijk niet tegenhouden, maar we proberen ons wel maximaal te beschermen. Daarom hebben onze gebouwen heel dikke muren en vloeren", verzekert Arda.

 

TRAMSTELLEN

Durma ontwikkelt en maakt sinds kort ook complete tramstellen, eveneens van a tot z
Durma ontwikkelt en maakt sinds kort ook complete tramstellen, eveneens van a tot z

Opmerkelijk: in de nieuwste productiehal worden er geen machines ontworpen en gemaakt, maar complete tramstellen. Het plaatmateriaal daarvoor is uiteraard grotendeels afkomstig van Durma-plaatbewerkingsmachines, net zoals die hier ook worden ingezet bij de fabricage van de machines.

“Er rijden tegenwoordig al trams van ons rond in Bursa zelf, maar ook in Istanboel en in enkele Poolse steden. We willen deze recente zijactiviteit binnenkort nog verder gaan uitrollen", laat de CEO ons in zijn kaarten kijken.

 

RESEARCH AND DEVELOPMENT

Alle plaatbewerkingsmachines die hier worden vervaardigd, werken natuurlijk volgens de laatste stand der technologie. De R&D-afdeling telt hier meer dan 90 ingenieurs, onder wie trouwens ook heel wat buitenlanders.

“Op alle machines kunnen we de Durma-cloud integreren, en we kunnen de machines ook onderling gaan connecteren. Hierdoor zijn de prestaties te allen tijde en in real time via het web te volgen, en dat op pc, tablet of smartphone. De gebruikers krijgen zo ook eventuele foutmeldingen te zien en kunnen preventieve onderhoudsbeurten inplannen. Voor onszelf zijn die mogelijkheden dan weer bijzonder handig voor de serviceverlening van op afstand", legt de general manager uit.

Voordelen voor gebruikers

“Onze equipe van R&D-ingenieurs werkt voortdurend aan nog verder doorgedreven automatisering en nog meer voordelen voor de eindgebruikers. Een recente ontwikkeling is bijvoorbeeld nog onze eigen laserbron, waarbij een betere snijkwaliteit en lagere onderhoudskosten vooropstonden", klinkt het nog.

 

DUIZEND MACHINES IN BELGIE

Plooibanken en scharen worden hier in lijn geproduceerd
Plooibanken en scharen worden hier in lijn geproduceerd

Bij de Belgische verdeler, Metanox, zijn ze alvast lovend over de machinefabrikant, en hún klanten zijn dat volgens hen evenzeer.

“Durma heeft inderdaad een goeie reputatie in de markt", bevestigt zaakvoerder Christian Vanlerberghe. “Wereldwijd hebben ze ondertussen zo'n 70.000 machines draaien, en meer dan duizend daarvan staan op onze naam. Wij komen hier elk jaar eens langs met enkele Belgische klanten, die dan met hun eigen ogen het fabricageproces en de kwaliteitsmaatregelen kunnen aanschouwen. Dat wordt altijd erg gewaardeerd, zowel door onze klanten als bij Durma zelf. Zij maken hier dan ook altijd tijd vrij voor een uitgebreide tour doorheen de verschillende gebouwen", aldus nog Vanlerberghe.

METANOX

METANOX

DRIEMASTEN 85
8560 GULLEGEM
+3256419994
+3256401477