naar top
Menu
Logo Print

CONTINUE INNOVATIE BIJ L&D JET TECHNIEK LEIDT TOT SUCCESVERHAAL

Precisie waterstraalsnijden voor onder meer de vliegtuigbouw

 Er zijn veel metaalverwerkende activiteiten in België, maar waterstraalsnijden is een technologie die niet vaak voorkomt. L&D Jet Techniek uit Diest heeft er zijn specialiteit van gemaakt. Het oorspronkelijk Limburgse bedrijf past de nichetechno­logie toe voor het produceren van stukken voor onder meer de vliegtuigbouw. “Daarvoor moesten we wel een serieuze investering doen, met onder andere de aankoop van een hybridemachine en een uitbreiding van ons bedrijf”, verklaart Inge Lefevre, zaakvoerder van L&D Jet Techniek. “Maar zo creëerden we werk voor onszelf.”

 

L&D in een notendopGESCHIEDENIS

L&D Jet Techniek werd in 1994 in Lummen opgericht door de ouders van Inge Lefevre, Roland Lefevre en Lieve Desmet. Vandaar ook de naam L&D Jet Techniek.
Roland Lefevre was op dat moment vijftig jaar oud, hij was al heel zijn carrière productie­directeur in grotere bedrijven geweest. Hij droomde al een tijdje over een eigen gespe­cialiseerd bedrijf en besliste om een firma op te richten met de nichetechnologie waterstraalsnijden, waar hij ook zelf ervaring in had. Hij startte dan ook met 1 machine en geen enkele klant. Maar dankzij de expertise kende L&D een gestage groei. In 1999 haalde de firma een ISO-certificaat binnen, waardoor er nu ook gewerkt mocht worden voor de vliegtuigindustrie. Al snel bleek de werkplaats in Lummen te klein en in 2001 werd er verhuisd naar Diest. In 2004 nam Inge Lefevre, samen met haar man Gert Dillen, het roer over van haar ouders.

NIEUWSTE TECHNOLOGIEEN

L&D staat bekend als een firma die steeds opnieuw investeert in innovatie. De bewijzen daarvan zijn talrijk: zo kocht het al in 2001 een vijfassige snijmachine. Op dat moment uniek in de Benelux. Een andere speciale machine die bij L&D staat, is een twaalf­koppige 2D-watersnijmachine. Die wordt voor­namelijk gebruikt bij het seriewerk.

“Uit onderzoek blijkt dat onze waterstraaltechnologie optimaal is voor het bewerken van composietmaterialen”, vertelt Inge Lefevre. “Als je die mechanisch bewerkt, kan dat niet met eender welke soort van frezen. Soms moet je dan al diamantfrezen of dergelijke inzetten. Die worden echter ook bot. Ons gereedschap is water en is te allen tijde scherp. Dat verslijt niet. Dan kunnen we eigenlijk kilometers in composietmateriaal snijden zonder kwaliteitsverlies.”

Zaakvoerder Inge Lefevre
Zaakvoerder Inge Lefevre staat al vijftien jaar aan het roer bij L&D Jet Techniek

Beperkingen

“Er zijn ook twee grote beperkingen bij het waterstraalsnijden”, licht Lefevre toe. “Een eerste is dat water volledig door een stuk snijdt; er kan niet tot een bepaalde diepte gesneden worden.
Een tweede probleem is dat we met composiet- of gelamineerde materialen mechanisch een startgat moeten voorboren. Anders zet het water, zolang het niet door al de lagen is, zich tussen de lagen.”

Hoogportaalhybridemachine

Om die problemen te vermijden, werd er beslist om een machine aan te schaffen die vijfassig waterstraalsnijden kan combineren met vijfassig frezen en boren. “Dat gebeurde in 2014, toen we een op maat gemaakte hoogportaalhybridemachine kochten”, aldus Lefevre. “Hiermee kan L&D Jet Techniek volledig afgewerkte producten aanbieden in composietmaterialen, maar ook in aluminium en dun titaan.
Vroeger moesten we twee stappen doen op twee verschillende locaties. Nu kan dat op dezelfde plaats en met dezelfde opspanning. We hebben dus geen extra transportkosten of extra steltijden. De hybridemachine is wel een forse investering geweest, want die ging gepaard met een uitbreiding van ons gebouw en er moest speciale software aangeschaft worden. Al bij al kostte het zo’n anderhalf miljoen euro.”

VLIEGTUIGBOUW

De investering bleek de goede keuze voor L&D, want naast de machine en de uitbreiding haalde het bedrijf ook een bijkomend EN-9100-certificaat. “Dat is een basiskwaliteitscertificaat voor de vliegtuigindustrie waarmee we meer stukken kunnen produceren. Dankzij dat certificaat kunnen we meer doen voor vliegtuigbouwers. We creëerden zo dus meer werk voor onszelf.” Het Diestse bedrijf is nu dus ISO-9001- en EN-9100-gecertificeerd, waardoor het projecten kan uitvoeren voor in de vliegtuigindustrie. Maar wat houden die certificaten nu in?
Inge Lefevre legt uit: “Er moet veel aandacht worden besteed aan verschillende elementen, zoals de kwaliteit van de snede, de oppervlakteruwheid, de dimensies en zelfs de nabewerking. Er moet ook steeds afgevraagd worden of waterstraalsnijden is toegelaten of dat er gefreesd of geboord moet worden. Daarbij komen dan ook nog eens jaarlijkse controles kijken.” Het produceren van werkstukken voor de vliegtuigbouw is een proces van lange adem. “We beginnen altijd met het maken van één enkel stuk. Daarna passen we dat aan volgens de feedback van de bedrijven. Wanneer die dan uiteindelijk hun goedkeuring geven, beginnen we aan seriewerk. Het kan echter wel zo’n twee jaar duren tot we zover staan.”

5-assige machineWATERSCHAARSTE

Door het aanhoudende warme weer en te weinig neerslag steekt sinds vorig jaar de vrees voor een watertekort steeds meer de kop op in België. Dat gevoel is ook bij L&D Jet Techniek zeer aanwezig. “Water is onze bron van inkomsten”, aldus Inge Lefevre. “Als er limieten worden gesteld op het waterverbruik, zullen de werknemers hier technisch werkloos zijn. We hopen dus dat het niet zover komt. Mocht er toch een tekort zijn, dan hopen we dat de overheid en de experts rekening houden met de bedrijven en de werknemers.” Momenteel gebruikt L&D water van openbare plaatsen dat door een aantal waterreinigingsstations gaat, maar de firma is ook aan het onderzoeken om regenwater in het productieproces te krijgen. “We vangen regenwater nu al op, maar het ligt nog moeilijk om dat te gebruiken. Er zitten namelijk nog te veel metallische elementen in, die er moeilijk uit te krijgen zijn.”

PERSONEELSTEKORT

Werknemers worden bij L&D regelmatig bijgeschoold, zoals onder meer met opleidingen over software. “Het is voor ons noodzakelijk dat onze werknemers steeds op de hoogte zijn van de nieuwste technologieën. Onze activiteiten zijn zeer niche, waardoor het personeel vooral hooggeschoold is.” Dat is dan ook een van de redenen waarom L&D het moeilijk heeft om nieuw personeel te vinden. “Er is een absolute krapte op de arbeidsmarkt. Daarom werken we ook samen met de VDAB. Toch is dat vaak nog niet genoeg, waardoor we vaak buitenlanders in dienst moeten nemen. Daar merken we toch een andere werkmentaliteit. Zij beseffen nog dat het belangrijk is om een goede betrokkenheid te hebben en voldoende te werken om omhoog te kunnen klimmen in de wereld van vandaag. In België is men vaak te veel bezig met het werk te plannen in functie van de verlofdagen en andere privéactiviteiten, hoewel verlof en andere activiteiten nog altijd een gevolg zijn van werken. Dus zouden die gepland moeten worden in functie van het werk. De mentaliteit van werken moet in dit land weer veranderd worden, want een evolutie op maatschappelijk vlak kan enkel door een job zo goed mogelijk uit te voeren.”

L&D JET-TECHNIEK

L&D JET-TECHNIEK

INDUSTRIETERREIN 2/3
3290 DIEST-WEBBEKOM
+3213531777
+3213531775